Nytt förhållningssätt för en energirik och hållbar vardag

Nytt förhållningssätt för en energirik och hållbar vardag

Att vara smärtfri och stressfri kan vara en utmaning för många. Men fem life hacks lägger fokus på att omvärdera några av våra nuvarande vanor och förhållningssätt, så att vi blir mer innovativa, produktiva och välmående i vardagen. Det framgick när Trine Grönlund på Innergi Labbet, och Eva Ekesbo, på BetaHälsan, föreläste på Medicon Village igår. Föreläsningen ingick i Skåne Innovation Week – en vecka om innovation, entreprenörskap och regional utveckling.

Väljer vi att ha ont och att vara stressade? Att få ihop livspusslet är idag en välbekant utmaning för många och att skapa förändring i vardagen är inte alltid så lätt.

- Vi kan inte prioritera bort oss själva och vårt eget välbefinnande när tiden inte räcker till. Då mår vi ännu sämre, säger Eva Ekesbo fysioterapeut, ergonom och VD på BetaHälsan.

För Trine Grönlund och Eva Ekesbo handlar det om att få in ett förhållningssätt där man prioriterar och väljer rätt.

- Om man regelbundet gör små enkla justeringar i vardagen kring det sätt man tänker, känner eller agerar kan det på sikt skapa märkbara effekter, säger Trine Grönlund, VD och föreläsare på Innergi Labbet. Det handlar om att sänka tempot och samtidigt behålla farten.

På föreläsningen lyfte de fram hur vi kan bli mer innovativa, produktiva och välmående i vardagen. Allt varvades med aktuell forskning, konkreta fall och fysiska övningar.

Tips på mentalt hållbar vardag

På föreläsningen tipsade Trine Grönlund om tre life hacks (se 1-3 i faktaruta) till en roligare och mer mentalt hållbar vardag – som att låta hjärnan vila.

Dessa och fler nyttiga life hacks finns med i ett 2-årigt program som Innergi Labbet börjar driva i Lund i september. Programmet inspirerar ledare och medarbetare till en roligare och mer mentalt hållbar vardag, och man anmäler sig om man, tillsammans med andra, vill punktmarkera vardagsstressen och utveckla sitt personliga ledarskap. Medicon Village är en samarbetspartner som en del av arbetet runt prevention och människors hälsa och bättre liv.

Tips på minskad stress och smärta

Även fysisk aktivitet bidrar till en mer hållbar vardag – bland annat genom att öka produktiviteten och lindra depression, ångest och stress.

- Hur kan man tjuva till sig vardagsmotion, så att röra på sig blir en del av ens vardag, frågar Eva Ekesbo. Vi ska hela tiden tänka när kan jag röra på mig idag?

En fråga hon lyfter upp handlar om att välja att cykla i femton minuter till ett möte eller köra bil i fem – för att skapa en möjlighet med vardagsmotion.

- Genom att lägga till 20 min extra tid får jag röra på mig. Jag prioriterar och väljer rätt, säger Eva Ekesbo.

Något som gör oss mindre produktiva är smärta i rygg och nacke.

- Har man ont så presterar man inte bra. Man blir stressad för att man har ont. Och man blir sur, arg och irriterad. Och det är så lätt att rätta till, poängterar Eva Ekesbo.

Förutom att publiken fick göra tre övningar mot värkande nacke och skuldror, poängterade Eva Ekesbo vikten av ergonomi – som att ställa in rätt skärmhöjd. Då sitter man kanske inte framåtböjd, vilket kan vara runt 27 kg belastning för nacken.

- Man behöver inte ha ont i nacken om man tänker ergonomiskt. Dessutom måste vardagsmotion in i din vardag – varje dag. Annars får du inte en hållbar och bra hälsa på sikt, poängterar Eva Ekesbo.

Av Tanja Jensen, vetenskaplig skribent

5 life hacks för en energirik och hållbar vardag

  1. Sluta "dutt-jobba" och skapa istället öar av fokus, där du gör en sak i taget.
    Det ger en känsla av ro och hjälper dig att åstadkomma mer med mindre ansträngning och bättre resultat. 
  2. Linda in alla måsten i pauser.
    Det inte är stressen i sig som är utmaningen utan bristen på återhämtning. Vid ett visst läge lönar det sig helt enkelt inte att jobba mer. 
  3. Låt hjärnan vila – bland annat genom att slippa ta in ny information.
    Avsätt regelbundet tid till små stunder av reflektion under dagen. Då får hjärnan en chans att smälta och sortera informationsöverflödet, vilket kan skapa andrum och en känsla av lättnad i sinnet. 
  4. Lägg in vardagsmotion under dagen.
    Kan du cykla till mötet istället för att ta bilen. Kan du stå upp och jobba en stund? Kan du ta trapporna istället för hissen. Kan du ha ett gående möte?
  5. Ha en ergonomisk ställning.
    Ovankanten till skärmen ska vara i ögonhöjd – även när du kollar mobilen! Sitt med svankstöd så att huvudet hamnar rakt ovanför ryggraden och inte hänger framför.
Medicon Village Fastighets AB