Så optimerar du din semester – Innergi Labbets topp tips



Innergi labbet är nätverk av eldsjälar som brinner för den mentala hälsan och det personliga ledarskapet på den högpresterande arbetsplatsen. 

Nedan hittar du tips på hur du optimerar din semester. Fler nyttiga tips finns med i ett 2-årigt program som Innergi Labbet börjar driva i Lund i september. Programmet inspirerar ledare och medarbetare till en roligare och mer mentalt hållbar vardag, och man anmäler sig om man, tillsammans med andra, vill punktmarkera vardagsstressen och utveckla sitt personliga ledarskap. Medicon Village är en samarbetspartner som en del av arbetet runt prevention och människors hälsa och bättre liv.

På jobbet före semestern

Prata ihop dig med kollegorna före semestern kring hur ni tänker hantera jobbet under ledigheten:

  1. Är det OK att kontakta varandra och i så fall hur?
  2. När kan man förvänta sig svar?
  3. Hur täcker ni upp för varandra så att ni kan koppla av helt när ni väl är lediga?

Hemma före semestern

Vad vill du ha ut av din sommar? Prata ihop dig med nära och kära (eller bara dig själv) för att reda ut förväntningar och vad som egentligen är viktigast. Frågor att ta ställning till kan vara:

  1. Vad ska till för att göra det här till den bästa sommaren någonsin?
  2. Vilka människor vill du egentligen (inte måste) spendera tid med?
  3. Vilka stunder av total avkoppling hoppas du att få till?

Målet är att alla ska få utrymme för det som fyller på med energi hos just dem och att det finns acceptans och tolerans från alla att detta kan vara olika mellan individer. Var inte rädd för att ta det lugnt. Det är när vi vilar som kroppen storstädar och uppgraderar kropp och själ inför hösten.

På semestern

  1. Lyssna in kroppen. Hur mår mage, fötter, axlar,hjärna…
  2. Våga ta det lugnt och koppla ur autopiloten. Då uppgraderars kropp och själ inför hösten och vi blir mer medvetna om hur vi tänker, känner och agerar.
  3. Unna dig en digital detox. Sätt upp ramar för dig själv när du loggar ut och upptäck vad som händer.
  4. Gå utanför din komfortzon eller gör det motsatta mot vad du brukar göra. Är det oftast du som har kontroll och driver på i vardagen så släpp kontrollen lite under semestern.
  5. Töm bägaren. Fyll inte på med ny information utan njut av tystnaden, fokusera, reflektera och sortera intryck.

Mer information om hela INNERGI-programmet finns på innergiilund.se

 

 

Av Tanja Jensen, vetenskaplig skribent

Medicon Village Fastighets AB