Vad kan vi förvänta oss när vi blir sjuka i framtiden?



Det är fredag eftermiddag och jag har bestämt tid för intervju på the Spark med Nasim Farrokhnia, kvalitets- och forskningschef på KRY, som en del av sin affärsmodell nyligen öppnat en fysisk vårdcentral på Medicon Village. Hennes energi fyller rummet och trots att vi aldrig förr mötts, kommer hon direkt fram och ger mig en kram. Konstigt nog känns det helt naturligt.

Nasim Farrokhnia brinner för transformation av vården och att genom modern digital teknik göra den nära, jämlik och proaktiv. På KRY får hon utrymme för sitt stora intresse för innovation och kreativa lösningar.

- Min familj är ursprungligen från Iran och jag tror att mitt engagemang i politik och samhällsfrågor kommer från att ha överlevt revolution och krig. Jag har aldrig inbillat mig att livet ska vara lätt – det är bara att kavla upp ärmarna och börja jobba.

Vården står inför stora utmaningar framöver. Urbaniseringen är en av dem, där fler och fler människor samlas i storstäder, trycket på vården blir högt och köerna långa. Samtidigt är det svårt att rekrytera vårdpersonal till landsbygden. Vår medellivslängd har också blivit högre och många kan leva längre med kroniska sjukdomar som behöver rätt stöd och vård. Samtidigt har digitaliseringen kommit till vår vardag och omvärld och även påverkar våra förväntningar liksom möjligheter.

- Förändringstrycket är påtagligt och kan både ge huvudbry och skrämma. Det går att spåna dystopiskt eller optimistiskt. Jag skulle vilja att den moderna, digitala tekniken kommer fler till nytta. Alla kan vi börja gräva där vi står och förändra det vi kan, t ex att ifrågasätta och rensa bort det som är ineffektivt eller inte fungerar.

Poängen är att använda maskiner och teknik för att göra vården mer human. Alltså att automatisera och bygga bort de uppgifter som stjäl tid. Då blir det mer tid över för vårdpersonal att fokusera på själva patienten. Ett annat exempel är att ingenjörer hjälper till med att paketera och strukturera data för att skapa olika typer av beslutsstöd till både patienter och vårdpersonal.

- Smarttelefonerna blir demokratiseringsverktyg och innebär tillgång till kunskap. Människor kan bättre sköta sin hälsa och patienter med kroniska sjukdomar får verktyg och stöd i egenvård. Rollen som läkare förändras till att bli mer som en guide vilket kan kännas utmanande.

Nasim Farrokhnia menar att vården måste bli mycket bättre på att se patienter som resurser. T ex genom egenmonitorering och hemtester kan patienter på olika sätt mäta sina egna medicinska värden, oberoende om det är en akut situation eller för att hantera en kronisk sjukdom. Om det finns tillstånd som kan handläggas digitalt ska man göra det. Patienter och personal slipper onödiga resor och smittorisken minskar. Men visst finns det undersökningar som inte kan ske via nätet, t ex att känna på magen eller sy ett sår.

- Har vi en fysisk mottagning kan vi hjälpa fler människor och erbjuda en större helhet. Vi behöver båda, därför har KRY valt att öppna vårdcentraler också. I och med teknikutvecklingen innoverar vi även vårdens arbetssätt. Det är nödvändigt för en hållbar framtid där personalen orkar arbeta kvar och patienter får rätt vård, avslutar Nasim Farrokhnia.

Namn: Nasim Farrokhnia
Jobbar: Kvalitets- och forskningschef på KRY – en digital vårdgivare med en fysisk vårdcentral på Medicon Village
Bakgrund: Överläkare i internmedicin, forskare på Karolinska Institutet och ordförande för eHälsoläkarföreningen. Tidigare chef för Sveriges största akutmottagning vid Södersjukhuset
Bor: Stockholm
Ålder: 47 år
Familj: Man och fem tonåringar, varav två egna och tre bonusbarn
På fritiden: Tränar kampsport och håller yogapass
Aktuell: I showen OM X ANTAL ÅR, kan du träffa Nasim Farrokhnia på scen. Showen körs för första gången den 7 november och sprider kunskap och stolta stories inom medicin och livsvetenskaper.

Text och foto: Åsa Hansdotter

Medicon Village Fastighets AB